Sökes: vårdhem för fanatiskt sentimentala och nostalgiska personer, patient: jag.
 
Nu när det är accepterat att börja fira in julen (äntligen) åkte jag med goa svenskligan till IKEA för att köpa pepparkakor och glögg och ta med till lektionen som en liten hyllning till Marias sista mandarinlektion innan hon åker. Att ta sig dit var inte det enklaste för någon med nyköpta skor och jag bokstavligen haltade till tunnelbanan och resten av dagen. Efter lunch hade jag iallfall fått in en gångstil som mildrade smärtan något och fick mig att få många beundrande blickar slängda efter mig. 
 
I Sverige har jag aldrig varit en IKEA-person, svårt när en kommer från en familj där IKEA praktiskt taget är ett fult ord (Kamprad=nazist, go figure) men här har det blivit mitt El Dorado av svunna symboler från mitt älskade hemland. För ja, att se xxl daimpåsar à ett halvkilo för 10yuan fick mig att uppge ett tjut och köpa fyra stycken, att få se svenska skrivet överallt (även om 70% av det är IKEA-svenska) och påminnas om hur alla så fint och homogent brukar bo hemma gör mig väldigt varm om hjärtat. Plus att bli körd i kundvagn eftersom jag knappt kunde gå var också inte så dumt. 
 
Vi åt lunch tidigt strax innan elva, och tredje gången jag varit på IKEA serverade de äntlgien en vegetarisk rätt tjoho behövde inte svälta mig med bakverk denna gång! Satt i matsalen och pratade länge om hemma, uppväxt och våra riktiga familjer och jag lät som världens sorgligaste människa just för att jag alltid blir för nostalgisk och tillslut bara sitter och åmar mig om hur jag spelade kula i trean och åh det blir inte bättre än så. Köpte en diskborste till min värdfamilj för har tröttnat på att diska med en trasa. I matshoppen blev det ännu mer åmande kring alla svenska matprodukter som skorpor, knäckebröd, fläderblomssaft, och rostad lök...
 
Filip och Viktor drog sen för att gymma och jag och Maria åkte in till city igen och smet in på en starbucks för att utnyttja wifi och soffor (slår mig hur otroligt kommersiell jag blivit här, hänger på IKEA och starbucks? Hursa?). Utan att köpa nåt tog vi ett bord med en soffa och slog oss ner där. Efter ett tag ringde min värdpappa och sa att strömmen stängts av så hissen fungerade inte och det var nog bäst om jag stannade ute tills det var dags att hämta ungarna från dagis. Med mer än två timmar tills dess och en otroligt seg hjärna pga förorenad luft uppåt 400 idag sov jag en timme innan jag och Maria snackade och sen skildes åt. 
 
Inser att jag verklgen aldrig skriver om min värdfamilj ordentligt och vad jag faktiskt gör när jag jobbar (eller bara det förklarar att det faktiskt inte är lallande utan ett jobb). Men det finns mycket att berätta där, och får ta det i ett annat inlägg, mycket ris och ros och kan väl teasa det såhär:
- jag = tredje förälder
- kallas "Magic" på ungarnas dagis av fröknarna (annars Mati hemma)
- har upprepande gånger råkat gått in badrummet när mormorn sitter på toan
- älskar numera broccoli och lever nästan enbart på det
- låtar jag hjärntvättat två små barn som inte kan engelska att sjunga: Drive My Car, All I Want Is You (ni vet det från "Juno"), Bohemian Rhapsody (ja lätt ska det inte va!)
- pappan = alkoholist?....
>Halt svensk räddas av annan svensk<
De svenska killarna kör no-shave movember vilket leder till mycket skäggklappande var dag. 
*drömmer mig bort och älskar julen*
Bildbevis nr 1 att jag aldrig borde försöka le med stängd mun. Men gosig bild när vi låtsas fira jul<3
Räddningen uppgraderas när vi hittar riktiga kundvagnar och doftljus. 
Är det en dementor? En kappa? Döden själv? Ah senare stämmer väl ganska bra för kände mig rätt död, sov med munnen vidöppen så får vara tacksam för kappans skydd haha. 
 
 
 
 

1 kommentarer

MayaPapaya

20 Nov 2014 04:18

spela in när de sjunger "all i want is you"! <3 bästa födelsedagspresenten. Lätt.

Kommentera

Publiceras ej