Att pruta på marknader har blivit en del av vardagen, och speciellt när utlänningar som jag själv ska luras på högre priser. Idag åkte jag till Yashow Market med Beth efter lunch och vi såg en annan utlänning som skulle köpa nåt vid samma stånd som vi kollade i och hen såg lite vilsen ut och försäljaren försökte uppenbarligen få hen att betala ett betydligare högre pris än varan var värd. Så vi flikade in och jag började pruta på mandarin, utan resultat för försäljaren var envis så sa till slut till köparen att hen kunde hitta samma vara billigare i ett annat stånd, och då jävlar. Försäljaren som försökte få oss att köpa skrek till mig ”you silly bitch, I never want to see your FACE again!!!” och puttade mig HÅRT på bröstet bort från hennes stånd. Jag och Beth backade där ifrån helt chockade över försäljarens plötsligt så aggressiva beteende, dock inte helt obefogat då jag var nära på att få henne missta en kund.Träffade hen som vi ”räddade” lite senare på marknaden och det visade sig att hon sprang efter honom och han fick ett bra pris tillslut, men att hon även jagade efter mig och Beth?? Aldrig varit med om sånt beteende innan men det verkade vara lite galen stämning på marknaden då vi var där med en massa turister och så, men fortfarande en väldig speciell händelse.
 
Beth och jag gick efter marknaden och tog en mojito på gatan för 15yuan efter det aggressiva påhoppet (Beths första prutning med kanske inte det mest önskvärda resultatet) och sen skildes vi för att åka hem. Jag har min lediga dag idag men ingen annan au pair är ledig så fick åka hem till middag ändå och nu vila på mitt rum.
 
Innan lunch hade vi lektion som vanligt, och återigen kom det upp nytt drama från agenturen. Minst en gång varje vecka händer det nåt, och au pairer blir kallade att prata med agenturen under lektionerna om deras familjer osv. Vi klagar hela tiden på dem, det finns så mycket skit att säga om agenturen att jag knappt vet var jag ska börja. Senast idag var det att de ska korta ner våra lektionstimmar till två gånger i veckan från tre. Vi var lovade åtta timmar i veckan, vilket tidigare aldrig uppnåtts och nu kortas det ner till fem timmar i veckan pga några värdfamiljer som tycker deras au pair tillbringar för mycket tid på lektionerna (vilket vi har RÄTT till enligt vårt kontrakt). Vi börjar bli så trötta på allt detta och folk börjar fundera på att åka hem eller hitta något annat jobb. Agenturen pratar aldrig med oss direkt heller utan det är alltid vår lärare som knappt vet någonting som kommer med besked till oss under lektionerna.
 
På tisdag ska vi alla ses och diskutera allt agenturen gör som är dåligt och som får oss att känna oss otrygga, vilket är i princip allt de gör, och skicka ett officiellt mejl till chefen. Vi får se vad som händer efter det… Vi känner oss otroligt försummade och orättvist behandlade. Att inte kunna lite på agenturen som sköter ens boende och säkerhet är inte en hälsosam eller stabil relation…

Kommentera

Publiceras ej