NY FAMILJ SPIKAD. Kontraktet signerat och allt. Gick upp kvart i sex och åkte från villan halv sju (!) för att se till att jag inte skulle vara sen. Var med om värsta rusningstrafiken i tunnelbanan + sämsta luften (tillochmed alla beijingbor gick runt medansiktsskydd, då vet en att det är illa). Åkte hem till familjen med Sophie från agenturen. De bodde ca tjugo minuter med en buss från kontoret (!!) i ett stort lägenhetskomplex med en fin innergård på högst våningen (26e). Blir välkomnad av ett ungt par och deras två flickor (5 och 4 år), mamman pratar jättebra engelska och pappan lite men förstår mycket. Vi satt och pratade och mamman frågade väldigt konkreta och specifika frågor som "när du reser, tar du hand om andra eller tas du hand om?" och en massa om hur konstnärligt intresserad och begåvad jag är. Pappan är professionell fotograf och mamman jobbar för ett mediaföretag som publicerar bla National Geographic och de vill att deras barn kreativitet ska främjas så mycket som möjligt. Ska därför rita en massa med dem, hjälpa femåringen med piano och sjunga och allt möjligt. Vi kom jättebra överens för vi kunde prata så bra alla tillsammans, och barnen kom och kramade mig mitt i och ville visa deras teckningar för mig, kände mig direkt välkommen och hemma! Den här nya familjen är ALLT min jobbiga familj inte är. Trevliga, kommunicerar, intreserade, sammarbetsvilliga, TYDLIGA, konstnärliga, progressiva (mamman bigshot, pappan slutade jobba för att ha mer tid med barnen), verbala (de förklarade att de aldrig skriker på barnen utan kommunicerar och löser saker verbalt och pratar med barnen).
 
Från att bo två timmar och fem byten från kontoret och centrala Beijing kommer jag nu bo tjugo minuter på en buss från kontoret!!! DET är ganska underbart. Vi gick igenom mitt schema också och det ser jättebra ut och de är supertydliga med hur saker fungerar hos dem. Jag ska ta med barnen till dagis varje morgon och hämta dem, under dagen är jag ledig att göra vad jag vill. Vid hämtning tar jag dem till deras aktiviteter efter (typ pianolektioner) och sen hem. Förväntas laga lite mat själv och kanske tvätta några av barnens kläder för hand samt sova i med barnen ibland (fyraåringen behöver sällskap så det finns en extrasäng i barnens rum). Känns jättejättebra. De respekterar också min lovade fritid per vecka och verkar allmänt vara en kul familj (på helgerna åker de på fester osv och då följer hela familjen med!). Flyttar dit imorgon eller på söndag! 
 
Efter intervjun och kontraktsigneringen åkte jag tillbaks till kontoret och hann med slutet av lektionen och åt lunch med alla de andra. Fikade sen tillsammans med Maria, Beth och Soomin och vi snackade en massa skit om agenturen (massa smaskigt gossip) och utbildningssystem. Åkte sen hem, dissade familjen för jobbar inte för dem så åt bara middag och hängde på mitt rum sen. Skypeade lite spontant och ska nu börja knyta mig! 
Lektion. 
Del av innergården utanför lägenheten. 
Här kommer jag alltså bo om nån dag. Jämför med tidigare!
 

Kommentera

Publiceras ej